KRVAVA SVADBA - BOLERO
Drama
Krvave svadbe Federika Garsije Lorke
inspirisala je koreografa Krunislava Simića koji je u njoj čuo muziku i
naslutio pokret, buru strasti, vrtlog
osećanja.
U
likovima Lorkine drame, duboko suprotstavljenim i kontrastnim, pojavljuju se
mesec i smrt, glavni motivi i simboli sudbine.
Žena
i ženska duša najvažniji su i dodirni elementi drame i baletske igre koja se
razvejava na muzici najvećih španskih kompozitora i onih koji su se nadahnjivali
španskim folklorom (Hoakin Rodrigo, Emilio de Diego, Manuel de Falja, Moris Ravel).
U Boleru,
čuvenom Ravelovom delu, orgijastičnom i čulnom, strast polako zauzima
devičanske prostore narastajući do
kulminacije u snažnim i strašću nabijenim prostorima čovekove seksualnosti.
Jedan od najvećih orkestratora svih vremena koncipirao je svoje delo za veliki
simfonijski orkestar kao orkestarsku etidu, koja narasta od najtiših do
najjačih prostora zvuka i zvučnosti. Jedna tema španske igre – bolera, jedini je motiv, ideja, fraza i melodija koja se,
prolazeći kroz različite orkestarske grupe i pojedine solističke nastupe, menja
u boji, dinamici, registru, kombinacijama instrumenata i grupa ostajući ista.
Kosmos
i kosmičko, večno i ljudsko, neograničeni prostori erotskog – samo su podloga
strastvene igre i plesa.
Španski
Cigani, lepe Ciganke, sevanje noževa na mesečini, ljubav, ljubomora, patnja i
čežnja predstavljaju okvir uzbudljivih događaja izraženih ljudskim telom,
akcijom, plesom gradeći baletsko-dramsku prozu visokog naboja.
Manuel
de Falja, veliki španski kompozitor iz prve polovine 20. veka, prožeo je izvorni,
koloritni španski folklor kroz sva svoja dela, a njime odišu i najbolja, među
kojima su i Ljubav čarobnica i Noći u španskim vrtovima, natopljena
mirisima, dahom, strašću i jakim emocijama španskih ljudi, pejzaža, zemlje,
folklora.
Slepi
španski kompozitor, jedan od najpopularnijih u 20. veku, Hoakin Rodrigo, stekao
je svetsku slavu brojnim kompozicijama za gitaru, a njegov Concerto d’ Aranhuez, koncert za gitaru i orkestar, jedna je od
najizvođenijih i najpopularnijih kompozicija 20. veka. Spoj specifične španske
izvorne muzike, posebno spoj lirike, nežnosti, ali i virtuoziteta, krase ovo
izuzetno delo.
Emilio
de Diego poznati je filmski stvaralac i kompozitor, autor mnogih popularnih
filmskih tema.
Posle
dužeg vremena na pozornici Madlenianuma pojavljuje se nova baletska produkcija
čije autorstvo u velikom broju segmenata potpisuje Krunislav Simić (libreto, koreografija,
režija, scenografija, izbor muzike), a
izvode najbolji igrači naše baletske scene.
dr
Branka Radović
Reč koreografa
Reč koreografa
Drama
Krvave svadbe, znamenitog španskog
književnika Federika Garsije Lorke, svojom gustom i nabijenom atmosferom gotovo
da se sama pretvara u muziku i pokret. Taj izazov upućen telu, kod Lorke je
neprestan i pretvara pokret u sliku, stanje, da bi se stvorila punoća strasti i
ostrašćenosti, koja će se opet preobratiti u akciju u telu, sapetom trpljenjem,
sputavanjem i zatomljenim erosom, izbiće kao prosvetljenje i pročišćenje duše.
Ličnosti
u drami Krvave svadbe svojim
egzistencijalnim istrajavanjem i bistvovanjem
orkestriraju i čine mizanscen življenja krajnje kontrastnim. U njemu se
pojavljuju mesec i smrt kao elementi i simboli sudbine.
Realizam,
koji do tada vlada tragedijom, slama se i nestaje da bi ustupio mesto baletskoj
fantaziji. Između prividnog mrtvila i naglih raskošnih događaja, potpuno
iznenađujućih zatvaranja i otvaranja događaja, razapeta je baletsko-dramska
proza o ženi i ženinoj duši u njoj.
BOLERO
Devičanska
čežnja pobuđuje čuvstvo, poistovećuje se sa duhovnim i približava božanskom.
Prenoseći se u prostor realnog, mada se sasvim ne izjednačava sa njim, ljubav
postaje deo kosmosa, deo večnosti. Iluzija susreta sa voljenim je vrhunski
trenutak ovenčan beskonačnošću: miri suprotnosti, premošćuje ponore i stvara
simfoniju jedinstva. Prediskustveni i posleiskustveni devičanski i anđeoski
prostor. Uzvišenost lepote, koju u sebi nosi, strastna je, a opet i
oduhovljena. Bolero ponire u
suštastvenost ljudskog erosa, sugerišući
da je ona najlepši dar, najveća sila i najveća dragocenost. Ona sama je
neograničena i svemoćna.
Krunisalv
Simić
0 Коментари