Сва су велика очекивања да ће Леонардо ди Каприо, после завидне колекције врхунских улога у "Оскаром" награђеним филмским остварењима, коначно за своју глуму заслужити статуу Америчке филмске академије за улогу Хјуа Гласа у "Повратнику", са потписом Алехандра Гонзалеса Ињаритуа.

Филм прослављеног Мексиканца, прошлогодишњег добитника "Оскара" за режију филма "Човек птица" номинован је у више категорија, а премијерно се приказује у америчким бископима од 25.децембра. Од 8.јануара "Повратник" ће стићи на репертоар свих светских биоскопа, те је вероватно да ће се приказивати и у Београду.
Филмска прича о "Повратнику" ("The revenant") снимљена је по роману Мајкла Пункеа и заснована је на истинитим догађајима из историје САД у 19.веку.
После смрти своје жене, Индијанке, Хју Глас се са малим сином придружује траперима у суровим Стеновитим планинама у лову на дивљач ради тргвоине крзнима. Ризичан посао у страшним условима велике планинске реке Мисури, с времена на време, ометају нападима различита индијанска племена - влада беспоштедни рат између освајача Америке и домородаца.
У једном лову, када трапере десеткују "Црвени", Хју Глас безбедним путевима изводи своју дружину из готово непроходне шуме, у којој га напада разјарена женка гризлија и оставља полумртвог.
Бежећи пред Индијанцима осветницима, трапери остављају Гласа на чување његовом сину Соколу и двојици плаћеника, не полажући велике наде да ће преживети. Један од "чувара" упорно жели да убрза његов крај и пред Гласовим очима убија његовог сина, који жели да одбрани оца. Други трапер је беспомоћни сведок, те напуштају Гласа, препуштајући га дивљини. Беспомоћан, тешко рањен и готово непокретан, несрећни трапер оплакује сина и креће даље, кријући се од црвенокожаца.
Суочен са тешком зимом, снежним мећавама, страшном студени, зверима и помахниталом реком, Глас савлађује све препреке, осим људи.
Он лови рибу у леденом Мисурију, посрће и устаје, дели сирово месо обореног бизона са Индијанцем, који ће га лечити и осванути обешен о дрво, измиче потерама, да би, коначно, после безброј мука стигао на капију траперског насеља.
Сматрајући га давно упокојеним, трапери схватају да су их двојица чувара, плаћени да Гласа чувају до краја преварили, а шеф креће у потеру за одбеглим Фицџералдом, убицом Гласовог сина.
Глас се свети Фицџералду, али је у окршају тешко повређен, сам у шуми у снежној планини, болестан, смрзнут и неопорављен: приказа његове покојне жене из дрвећа дозива га и шапуће својим гласом...да су сви које је волео негде другде и да је свакој борби, после освете дошао крај...
Бруталне сцене живота у дивљини укрштене с невиђеном лепотом сурих планинских пејзажа, оскудан дијалог, звериња самоћа и говор слика дају овом филмском остварењу пекинпоовски печат. Прича укршта и цивилизације: изузетно спиртуалну домородачку, индијанску - кроз неговање ритуала, обичаја, древних порука и духовног општења - и једну сасвим нову, коју су собом донели изгнаници са Европског континета: Французи, Енглези, Ирци, Немци...
Хјуу Гласу је судбина уделила да припада и једном и другом свету; првом по рођењу, другом по сопственом избору.
Већ дуго Леонардо ди Каприо слови за осведочено вансеријског глумца, који се сав предаје улози и, често, "носи" филмску радњу. Тако је и у "Повратнику", с тим што је, по његовим речима, ово улога у којој је уложио максимум напора да што аутентичније приближи лик трапера према коме живот није имао милости. Многе опасне и ризичне сцене одглумио је сам, а подвргао се и тешком животу у најсуровијим условима снежне мећаве у Стеновитим планинама како би приказ био што стварнији легенди о траперу Хју Гласу, коју је записао Мајкл Пунке.
Сам филмски поступак Ињарита дугује Сему Пекинпоу,  Џармушовом "Мртвом човеку", али и Ентонију Мингели у "Хладној планини".
Сурово, беспоштедно, поетски и реалистично, Ињариту плете животно ткиво необичне судбине свог јунака, у којем је преображени Леонардо ди Каприо срастао са ликом легендарног трапера Хјуа Гласа. То је сага о Америци у којој је бели човек туђин и разбојник, која изазива чуђење у коначни исход. Може се овакав садржај волети или не, прекинути као, можда, развучена, документарна радња, али је Ињариту учинио све што филм може да прикује гледаоца уз платно.


0 Коментари