Prvi  roman Marinka Vorgića ''Još ne sviće'' je literatura one zanosne vrste koja vas ne ostavlja ravnodušnim ni kad sklopite njegovih nepunih dve stotine stranica.
Dokazan kao pisac brojnih eseja   i osvrta na književna izdanja, posvećeni savetnik ministra kulture Crne Gore, Vorgić je najzad našao vremena da učini nešto za sebe. I nas, radujući nas pitkim i britkim rukopisom njihove, naše, jednom rečju svačije - balkanske stvarnosti.

Kompleksno tkanje ove tankoćutne proze, koja kao sečivom para društvene s(l)ojeve, kao kroz dobru predigru, vodi nas u samo središte, do srca moći tranzicionih, neki bi zlurado rekli despotskih i autarnih državica vetrometnog prostora na kojem smo se zameli. I rekli bi, takodje, i napravili grešku, ni prvu ni poslednju, kad je reč o ''diktatoru''. Jer, iza onoga što olako  zamišljamo pod tim pojmom čeka nas, kao medju koricama romana ''Još ne sviće'' prevejana, na životnim iskušenjima kaljena, duboko u sebi napaćena i sveznajuća zver ''bosa'' iz duboke, najdublje senke, kadra da vešto, decenijama, dokle god poželi drži konce krpenih lutaka od predsednika, predšednika i predsjednika, premijera i ministara. Upravo je tako, kao monolit koji se kruni kad ga napusti volja, portretisan meštar igre Vorgićevog romana, don Skritore, i hijerarhija kojom suvereno upravlja. Ona ''divlja, razuzdana gomila' 'koja se prema božanstvu novca, sile i moći tropistički okreće, ne bi li se slugeranjstvom nametnula za kakvu svetovnu titulu.
U tom sveopštem galimatijasu likova iz ''javne sfere'', o kojima mislimo svakako, izdvajaju se gotovo tipski lideri iz medija, večiti urednici i disidenti, na drugoj strani, kulture - ekscentrici, zarobljeni svojim fatumom i slabostima, elita i puk.
Vorgić nas sprovodi kroz mehanizam po kojem funkcionišu, čas gori čas doli, kako piše veliki Njegoš.
Sa jedne strane društvena margina iza stakala luksuznih automobila zaštićenog sveta . položajem, društvenom ulogom ili vezama, sa druge ubogi ljudi, zanimljivi tek fenomenološki, okupiraju i glavnog junaka Vorgićevog romana, novinara Luku.
Luka će proći što i svako ko se iole izdvoji, istakne i drzne da umisli da je slobodan. U sistemu vezanih creva balkanskih država, kojima upravljaju strane i domaće agenture, ali i sve inkorporanija mafija, ta zabluda će se za Luku raspršiti poput najneprijatnijeg budjenja. I Luka će postati svestan slobode kao spoznate nužnosti.
Kakav bi to roman bio, kad pored zasecanja u tkivo društva po vertikali, ne bi nosio i iznenadjenja koja ga krase životnošću? Ostavljajući čitaocu dilemu da li je ozloglašeni  vladar iz senke (don Skritore) pobedjen sopstvenim utvarama ili digao ruke od svega, Vorgić zna i dopušta svu nepredvidivost život, kojim nas iznenadjuje - odgovor nikada nećemo saznati, dopisivaćemo ga od prilike do prilike, kako nam bude zvučao stvarnije...
Jezikom, stilom, dubokim poznavanjem životnih tokova i običaja, navika, nepredvidivosti, Vorgić je u prvencu dokazao da je kadar da savlada štivo i vodi ga u smislu razumevanja. Opisi su pitki, objašnjenja odmerena da ne predju u prodiku, jednom rečju - što pre i nestrpljivije čekamo novo iznenadjenje od nekoga ko je dosada samo izvirivao iza kritike, a sada već ponosno i opravdano nosi ime pisca.


0 Коментари