GLEDALI SMO: BIG BOY, GREAT GETSBY
Po remek delu Skota Ficdžeralda u bioskope je praćen
neviđenom pompom stigao rimejk „Velikog Getsbija“.
Film se nije mogao odmaći od matrice remek dela
režisera Džeka Klejtona od pre skoro četiri decenije, koje je proslavilo tada
neodoljivog plavušana Roberta Redforda u naslovnoj ulozi.
Dok je prva verzija klasik, druga je napravljena u manirizmu tri, četiri i pet de slike, „dorađene“ (pretpostavljam) kompjuterskom animacijom. Od trilogije „Hobiti“ do „Avatara“ ovaj se manir gotovo uobičajio, čak i u literarnim sagama tipa „Orkanski visovi“ ili „Gordost i predrasuda“, da bi postao isključivi i vladajući (monotoniju je razbio „Artist“, „Igo“ i tek pokoji metodološki konceptualni, da ne kažem misleći autor).
Mišljenja sam da je
manirizam svog prethodnika učinio drugačijim, ali se ne bih smela zakleti i
boljim i uspelijim umetničkim delom. Sve što je preterano i dovedeno do
karikaturalnosti u proizvodu Baza Lurmana (režisera “Mulen ruža” i “Australije”)izbegnuto
je klasičnim filmskim metodom koji je Ficdžeraldovu knjigu jednostavno i na
svoj način preneo na platno. U brzini, eksplikaciji brzopoteznog tipskog stava
novih generacija koje negde užasno žure, jureći neistraženo po svaku cenu
preterivanjem u stripizaciji filma, izgubljena je duša jedne velike i tužne
ljubavne i društvene priče, tragične u osnovi i konkretnom zapletu.
I da nije
konferansjea sa sjajnim monolozima u scenariju koji će trajati i kada ovaj
manirizam bude svedočanstvo o tome koliko se jedan postupak može rabiti do
ogavnosti, teško da bi i maestralni Leonardo di Kaprio, koji i inače svojim
vanserijskim talentom „spasava“ mnoge neubedljive filmove, upisujući ih među
korice antologija, spasao novog Getsbija.
Film koji ova
generacija ne treba da propusti kako bi upoznala delo koje verovatno neće
čitati. Koji su odgledali originalnu verziju, samo će se uveriti u činjenicu da
rimejku treba mnogo kako bi prevazišao matricu. To mnogo
prevazilazi volju i talenat, rimejk mora imati svrhu. Svrha novog Getsbija se
može razumeti samo kao želja da se popularnim i lako svarljivim filmskim govorom
prepriča neprolazno literarno delo koje je neprevaziđeni filmski odraz našlo u
verziji od pre 39 godina.
0 Коментари