Chatbot će nas sve uništiti

Inbox

Stefan Gajić via aweber.com 

Jan 14, 2023, 2:25 PM (12 days ago)
to me
Dragi moji,

Želim vam super srećnu 2023. godinu i nadam se da ste lepo proveli praznike :)

Verovatno ste čuli za ChatbotGPT, AI čudo-božije (ili đavolje) koje će nas sve uništiti.

“Ovo menja sve” i slične priče kruže ovih dana.

Zavladala je totalna histerija. Panika.

Neki od vas su me pitali šta mislim… i nije sad da sam ja nešto posebno pametan, pa da je
moje mišljenje posebno važno. Ali s obzirom da se dugo bavim online marketingom, možda
i imam neka korisna zapažanja.

Prvo budimo realni, niko ne zna tačno šta će da se desi.Niko nema kristalnu kuglu. Možemo samo praviti pretpostavke.

Koliko je tačno moćan taj AI (a jeste moćan), niko još ne zna. Da ima razloga za strah, 
verujem da ima. Pa ako ga se Elon Musk plaši… ja mu verujem.

Da li će nas Chatbot sve zameniti, ne verujem… neće sve, ali mnoge hoće.






Ja ga već koristim u svom poslu za neke ‘šljakerske’ stvari koji se malo dopeglaju, uz dobre 
instrukcije/komande.

NAVIKAVANJE I APDEJT


Prvo, imamo još malo vremena. Ne mnogo. Ali ga imamo.

Neće svi, i odmah, da počnu da ga koriste. Kao što nisu ni internet, ni mobilne telefone, ni
štagod drugo… dakle, biće jedan prazan hod u adaptaciji.

Ono što je sigurno ugroženo jesu “informacije”, kakve god da su, ako im ljudi veruju. Biće 
još više sadržaja, još manje pažnje, još više "instant internet gratifikacije" gde ljudi hoće sve,
odmah, gde slepo veruju prvom rezultatu, svevidećem AI-u, gde ne grebu ispod površine.

Ljudi će biti još površniji. Još podložniji manipulaciji. Još više lenji i glupi. Još lakše "ovce za
šišanje". 

Problem će biti što će biti bezbroj puta više njih koji te "ovce" hoće i da šišaju (i sada lakše 
mogu).








Znači sve više "frizera", sve više konkurencije. Što sa druge strane balansira da ljudi dižu 
gard i svoje "detektore" prodaje, tako da se to malo niveliše. Ljudi će u isto vreme postati i 
gluplji i pametniji.

Pričam ovde o "refleksnoj prodaji" gde ljudi ne znaju zašto nešto kupuju ili ne već skeniraju. 
Gledaju "rule of thumb", heruistike i slično, da ne moraju da misle… da neko drugi misli za 
njih i umesto njih i kaže im kako da se ponašaju i kako da se postave i u šta da veruju. 

Traže te signale, indikatore poverenja i slično.

Tako da nastaće još jedna veća ludnica zbog još veće hiperprodukcije sadržaja.

Kao da već nije bilo dovoljno (su)ludo?

Biće još više gurua. Još više "originalnih" kreatora smeća. Još više internet kiča i magle.

Što će navesti da cene oglašavanja i težina dolaska do pažnje postane još teže i još skuplje.


Lični brend. Video (mada će i to moći da se AI-zuje). Review-ovi. (Prava) Originalnost. 
Autentičnost. Ljudski, dublji odnos. Emocionalna konekcija.

DIGITALNI DETOKS - BEG U ANALOGNO


Da citiram Mayu Angelou “I’ve learned that people will forget what you said, people will 
forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

To će sve postati još važnije nego ikada pre. Standardi će se podići, tako da samo najjači 
opstaju.

Ljudi će da se "tune out-uju", ići će na digitalne detoxe… ‘digitalni minimalizam’ kako ga 
zove Cal Newport. Ićiće u analogno. Da pobegnu. Da ne polude.

Boleće ih vratovi (dobar biznis). Moraće da idu na terapije da se isprave. Hipno i 
psihoterapeuti će se razbijati od posla.
Ko god prodaje pilule za ovo i za ono… biće na konju. Svako će svoje 
ludilo rešavati kako stigne preko nekih izduvnih ventila. Meditacije. 
Pečurke. Ko šta stigne.

Retreat-ovi svih vrsta od po $10,000 će da se prodaju kao ludi. App-ovi 
gde si "sam svoj doktor" i grupne terapije gde te AI leči od ludila će da 
idu ko ludi.

Znači… ja predviđam jednu apokalipsu na neki način. Laganje koje je već 
standardno u svetu prodaje će da se digne na još viši nivo, gde će ljudi 
jedne druge da vaćare i foliraju da nisu poludeli. Malo toga će ostati 
normalno i autentično.

Jer će sve biti kopija, kopije, kopije, kopije… i tako u nedogled.

BIĆE SUROVO


U takvom jednom svetu, opstaće samo najjači.

Biće surovo.

Chatbot će jednostavno zameniti sve što nije "vrhunski" u smislu kvaliteta. Jedino taj "master" nivo 
neće moći da imitira, jer mu još nije u toj meri dozvoljeno da ima mišljenje.

Ono što neće moći da radi (osim ako mu neko ne zada tu komandu), je da ima svoj stav i svoje 
mišljenje.

Oni koji umeju da koriste četbotove (a verovatno ovo neće biti poslednji… kao što ni Google nije bio 
prvi pretraživač, ni Fejsbuk prva društvena mreža).
Recimo ovaj mail se zove (tj. naslov je) “Chatbot će nas 
sve uništiti”, to je dakle jedan ‘stav’, jedno mišljenje. Pošto 
on to još neće da zauzme (osim ako mu se zada komanda i 
"overrajduje"), to je jedino što će ostati kao osveženje.

Ljudi će uvek tražiti nešto novo, drugačije, kontroverzno itd.

 ili nešto sa čim se slažu (i potvrđuje da su u pravu) ili ne slažu, nešto čemu mogu da se 
protive ili pridruže.

Kada gledate onih čuvenih “10,000” sati od Malcolma Gladwella (uzmimo npr. da je to okvirno 
tačno, verujem da jeste, ali zavisi od veštine i prirodnih talenata)… opstaće oni sa 5,000-10,000 sati i 
preko, ostali - potop.

Ako gledamo bilo koju veštinu, recimo treba ti 100 sati da si početnik. 500 sati da si napredni 
početnik, 2,000-3,000 sati za neki srednji njivo. Da si u stanju da radiš samostalno. 3-5,000 sati da 
ste napredni i kompetentni. 10,000 majstor, 20,000 da ste 
Nole.

Obično tek posle toga i više ste sposobni da pravite 
originalna dela, originalne ideje, originalno razmišljanje. 
Koje mašina (možda) još ne može da kopira.

Sav sadržaj koji je relativno "običan" će moći da se imitira i replikuje. Te će jedino sadržaj 
gde neko zaista mora da bude "majstor svog zanata" biti teže da se kopira/replikuje kroz AI.

MEĐUTIM


Oni koji recimo ne umeju da pišu uopšte, njima će AI kao alat da bude zlata vredan i skraćuje 
posao koji ranije nisu bili u stanju da urade.

U tom smislu … oni koji KORISTE četbota kao pomoćno sredstvo u radu će biti u ogromnoj 
prednosti u odnosu na one koji ga ne koriste uopšte. Stvar je samo u tome što neko ko je 
početnik u bilo kom poslu neće biti u stanju da oceni-detektuje kvalitet sadržaja (ili čega god 
drugog, tipa kompjuterskog koda) koji chatbot generiše.
Niti će znati da ga podignu na sledeći nivo. Ili neće 
znati kako i koju instrukciju da mu daju. Ta veština 
davanja instrukcija i izvlačenja maximuma iz 
četbotova biće ogromna prednost.

I što je veštiji korisnik (u svojoj oblasti) to će više 
moći da izvuče iz mašine. 
Samo "majstori svog zanata" će biti u stanju da procene da li je to što chatbot "izbaci" zaista dobro ili ne…
i onda će oni moći da taj sadržaj malo izmene, dopune, dodaju svoj "stil", svoj "glas"… i tako će im 
chatbot omogućiti da mnogo brže naprave još više sadržaja za različite potrebe.

Dakle, neki će se pomoću njega dodatno skalirati.

E sad, navodno za SEO još ne može da se koristi (osim ako se provuče kroz neke dodatne toolove) i 
Google i ostali će sigurno dati neke svoje odgovore.

Ali može da se koristi za email sadržaj, za copywriting sadržaj i slično, za ideje, za naslove itd.

Ja sam ga testirao više puta i 90% je dobar. 90% posla odradi. Kvalitet je daleko od vrhunskog. 
"Solidan" je radnik, odrađivač posla. Ali daleko od toga da je originalni kreator.

Ipak, zavisi koji nivo kvaliteta i kompleksnosti je potrebno. Recimo ovaj tekst koji vi sada čitate, ne može 
da replikuje.

Ako mu dve osobe postave isto pitanje na identičan način u identičnom kontekstu, daće indentičan 
odgovor. Pitanje je kako formulišete pitanje.

Moj predlog je da se svako "igra" i vežba sa četbotom. Prednost će imati oni koji nauče da ga koriste i 
crpe maksimalnu vrednost iz njega.

STANDARDI NA MAX


Da li to znači da su poslovi poput copywritera, content writera i slični poslovi poslali nebitni?

Apsolutno ne. Ako ga učite za sebe i zbog sebe, marketing i prodajnu psihologiju, copy… ne. On i dalje 
može da piše odličan copy, ali neko ko je početnik ne može da prepozna da li je nešto dobro ili ne i koliko.

Mislim da je upravo suprotno… sada više nego ikada moramo da "dignemo standarde" i dostignemo što 
viši nivo bilo koje veštine. Copy i content marketing će biti i ostati korisni kada taj copy i content radite 
za sebe i svoje proizvode, jer vas to uči da mislite, a ne samo da radite posao za druge freelance itd.

Opet, desiće se da će vremenom samo da se podigne standard očekivanja od sadržaja jer će biti hrpa krš 
sadržaja. To će u isto vreme da smanji vrednost svog sadržaja u proseku. 

Ali što kažu "the winner takes all", biće manje važno šta pričate, a važnije ko ste. Ko priča. Kakav je vaš 
uticaj. Koja je dubina uticaja, ne samo širina.
Brending. Pozicioniranje. Lični brend. Video. Kvalitet 
review-ova. Dubina odnosa sa publikom. 
Emocionalna konekcija. To će sve da dobije na značaju. Ljudi 
će da gledaju kojoj osobi mogu da veruju. 
Ko im se sviđa. Ko im deluje što originalnije i drugačije i 
posebno u odnosu na "masu" drugih polurobota.

Pošto će postati sve teže privući ljude (i skuplje), dodatno će 
na vrednosti dobiti to koliko vam vredi pojedinačni klijent. 
Koliko dugo, i koliko novca možete zaraditi po klijentu. Dubina u kojoj možete servirati iste klijente. Jer 
će akvizicija novih biti sve skuplja.

Zato će prirodno proizvodi "recurring" prirode da dobiju na značaju.

Drugo što će biti otpornije su fizički proizvodi i lične usluge. Bilo šta što je kompleksnije od usluga i ima 
više faktora uključeno u "deliverovanje" i uspeh rezultata će dobiti na vrednosti jer će biti teže kopirati.

Fizički proizvodi… čak i tipa suplementi, kreme, montažne kuće. Posebno tipa kreme neke koje su 
"potrošne", tako da ih klijent kupuje iznova i iznova i iznova. Znači nešto što ima prirodno ugrađen 
koncept re-orderovanja. "Restoran živi od stalnih gostiju".

Dalje šta će dobiti na značaju su bilo kakva iskustva.

Kao ovaj moj NMKI kurs, koji je više iskustvo nego kurs.

To treba doživeti.

TRANSFORMACIJA INFORMACIJA


AI neće davati-prodavati iskustva, već više informacije. Ali sve što je high-end, "luksuz", skuplje… 
"high-ticket", coaching, mentoring, putovanja, sve to gde postoji veća margina i veća percepcija vrednosti, 
to će lakše opstati.

Dakle, jednostavno će se podići standardni očekivanja za bilo kakav sadržaj. Samim tim svako ko se bavi
bilo kakvim informacionim biznisima će morati da se prešalta postepeno u usluge, coaching, 
personalizaciju, customizaciju, lični aspekat. Moraće da budu u biznisu "transformacija" a ne informacija.

Pošto je AI "dosadan" i školski kako bi ostao politički korektan (i da nikoga ne uvredi), sve što ima stav, 
poziciju, ne-korektnost… time da odbije jedan deo publike, svako ko ima "herca" da bude drugačiji, 
polarizuje, itd. će privlačiti masu ljudi. Dok svako ko se drži sigurnog, će ostati nesiguran.

To je za sada, dok AI ne krene da misli još više.


Moj predlog bi bio prelazak na fizičke proizvode i high-ticket usluge. Lični brending, jače i 
fokusiranije pozicioniranje. Na biznis modele gde imate grupni coaching, recurring i re-ordering 
prirodno "ugrađen", gde imate sistem da kroz email marketing i dublje odnose prodate veći broj 
proizvoda, ili isti proizvod više puta, istoj 
publici.

Kao što je su u kripto-groznici lovu 
uzimali oni koji prodaju "lopate" (brokeri 
i slični), tako će i ovde lovu uzimati oni 
koji nekako nađu načina da "leverage-uju"
 AI u svoju korist. Čuo sam da čak postoji način da se modifikuje već nekako za lične potrebe.

Ono što će opstati je ljudski faktor. Odnosi. Toplina. Osmeh. Tako neke stvari kojih je na žalost sve 
manje u svetu u mnogim kulturama, gde nas je korona još više nekako odvojila jedne od drugih od 
strahova. Mnogo toga se promenilo naizgled trajno.

Ovde sada niko ne zna tačno šta će se dešavati.

Ali moje mišljenje je da ako pratite ovaj sistem od 1,000 True Fans

I ako gledate da gradite odnose sa ljudima u dubinu i dužinu, da im pružate nešto više (i empatije) 
koja mašina (još) ne radi ili ne može, to će biti ogromna prednost u odnosu na masu njih koji će sada 
da rade copy-paste copy-paste-a.

Takođe pogledajte knjigu Raving Fans od Ken Blancharda i Superfans od Pat Flynna.

Još jedna sjajna je Overdeliver od maga direktnog marketinga Briana Kurtza. Još jedna apsolutno 
fantastična Customers For Life od Carla Sewella, najjačeg prodavca automobila u Americi.

Meni i mojim NMKI džedajima prodaje takve knjige daju 100% sigurnost "opstanka" uprkos AI-u i 
drugim inovacijama.

Dok god nađete gladno tržište, i služite mu na ovaj način, nećete ostati gladni, naprotiv.

To je upravo ono što će vas izdvojiti od hrpe amatera koji će da koriste AI po ceo dan i onda ih više 
ništa neće razlikovati jedne od drugih.

Kako god - sadržaj, sam po sebi - ne sme biti jedino što prodajete ili što koristite da privučete 
ljude. Mora da postoji još nešto. Da li je to personalizovana usluga. Da li neki fizički proizvodi, neko 
iskustvo, nešto što se više i češće kupuje.

Nešto što 100% pravi rezultate, a samim tim i 100% dobija preporuke.
Jer jedino što je sigurno je da će pažnja postati još skuplja. Samim
tim pažnju koju uspemo da uhvatimo (kroz 100% originalan 
sadržaj), moramo je maksimalno iskoristiti i zadržati (kroz lični 
brending i ličnije odnose).


ZNANJE KAO RELIGIJA I POVERENJE


"Know Like Trust" faktor o kome vam često pričam biće još važniji.

Surveyi i razumevanje tržišta IZVAN ONOGA čemu chatbotovi svih vrsta imaju pristup… biće 
presudni. Chatbot neće da uradi Survey 1,000+ vaših klijenata.

On će znati "samo" ono što izvuče kroz internet. Ali mnogo toga ima što ljudi ne kažu javno. Ima 
dakle i nekih barijera pristupu informacija.

Te nijanse će praviti razliku između robota i čoveka. A ljudi će hteti da kupuju od drugih ljudi… koji 
im se sviđaju, kojima veruju, koje poznaju. A ne od bezličnog robota i korporacija kojima prirodno ne 
veruju i ne znaju da li imaju njihov najbolji interes na umu.

Prodavci će morati da budu još više "uključeni" sa svojim kupcima, šta se priča, šta se dešava, šta su 
trendovi. Na neki način biće neophodna dodatna specijalizacija, fokus… jer će "generalni" sadržaj i 
proizvodi vredeti još manje. (Dobro je znati. primedba Ž. Ž. )

Moraćemo da nalazimo načine da što ličnije serviramo/pomažemo što većem broju ljudi. Recimo 
"grupni coaching" i slično je odličan za to. Jer postoji doza personalizacije, a opet na određenoj skali, 
te je i dalje pristupačno velikom broju ljudi.

Usluge a la "done for you" će takođe biti i dalje dobre koje su mnogo skuplje. Dakle, svi će morati da 
porade na svojim funnelima i da dodaju nešto "ispred i iza". Ako sada samo imate proizvod za $1,000,
moraćete da dodate nešto za $10,000 pozadi za posle toga. Nešto za $10, nešto za $100.

Moraćete da dodate "payment planove" kako biste privukli veći broj ljudi.

Jednostavno, opstaće najoštriji, najjači, najsposobniji, jer će "igra" postati još teža.

Moraće da nastanu neke inovacije u svakom poslu.

Ko ne bude imao dugoročno perspektivu, džabe sve. 

Osim toga, iako je generalno dobro fokusirati se… verovatno nikom nije dobro da "drži sva jaja u 
jednoj korpi". Biznis koji sada deluje sjajno i perspektivno, za 5 godina možda nestane - koliko god se
trudili i koliko god da ga dobro radili.

DIREKTNI, REZERVNI BIZNIS


Iako je prirodno bolje biznise povezivati i nadovezivati jedne na druge, plašim se da je trenutno 
pametnije imati neke poslove u totalno različitim industrijama i biznis modelima. Makar nešto manje 
sa strane. Jer jednostavno sve je teže predvideti kuda i kako će se koje tržište pomerati.

Opet, ako pratite savete iz ovih knjiga koje sam naveo iznad… ako imate neki biznis češće i duže 
prodajete/servisirate iste ljude… gde prirodno dobijate preporuke jer overdeliverujete, gde imate lični 
odnos i lični brend. Onda ste u velikoj prednosti i mnogo otporniji.
Isto tako važno je imati biznis gde imate više potencijalnih 
izvora poseta. Ako vam je 100% potencijalnih klijenata na 
LinkedIn-u, to je problem. Ili ako su samo na Googlu i 
slično.

Morate da imate više načina da dođete do svojih idealnih 
ljudi. I da imate više opcija za iste klijente. Pa kupi ko šta 
više voli. I sa svima gledate dugoročni odnos i perspektivu.
Što se copywritinga i content marketinga tiče, i dalje ne vidim da Chatbot pravi "vrhunski" kvalitet, 
već samo solidan. Može da odradi "meso" sadržaja, ali vi možete-morate da ga upgrade-ujete, dodate, 
unapredite, osmislite bolji naslov, bolji uvod, bolji zaključak.

I dalje to nije 100% prirodno, nema "duh", nema taj ljudski faktor. Možda će ga kasnije imati. Za sada 
ga nema.

HOĆE LI UVESTI I CHATBOT CONTENT KREATORE?


Mislim da će u ogromoj prednosti biti oni koji ga koriste i koji znaju da ga koriste. Da zadaju komandu
kako treba i da iz njega izvlače maksimum. Možda će čak i nastati poslovi tipa "profesionalni chatbot 
content kreator" i slično.

Sa druge strane, ljudi će postati gluplji, površniji, i manje sposobni. Znam da ovo zvuči možda malo 
surovo, i možda grešim. Možda je to samo moje mišljenje.

Ljudi sada znaju svašta po malo, i o svemu po ništa. Niko se ne udubljuje ni u šta. Googluješ nešto, 
otvoriš prva dva rezultata. Pogledaš na blic. Gledaš TikTokove od 15 sekundi. Nema koncentracije. 
Nema dubine. Sve je brzo i instant.

Moj utisak je da će zbog toga ljudi u toj žurbi i nestrpljenju postati podložniji manipulaciji.

Mnoge odluke će praviti na impuls, na klik, na osnovu par review-a i broja lajkova, šerova. Što će u 
isto vreme povećati broj razočarenja i prevara koji znaju da manipulišu time, a sa druge strane 
dugoročno će da dignu ljudima gard i strah. Tražiće još dokaza, još indikatora.

Što je možda i dobro. "Winner takes all" sistema će biti još više. Kao što je Booking digao standarde u 
hotelima jer se plaše loših review-ova i bore se za dobre. Jeste, oni uzmu svoj procenat, ali su tako 
promenili tržište. Isto kao Google review-ovi koji mogu da unište neki restoran.

Ljudi prvo i neće da uđu negde u prolazu dok ne provere rejting. I ako nije dovoljno dobar, i ne ulaze.

Stvari koje dokazuju autentičnost, sertifikati, pečati, preporuke… to će dalje skočiti. Influenseri i 
mikro-influenseri na specifične teme (koji i dalje nisu srozali svoj kredibilitet time što promovišu sve i 
svašta što nema veze sa njima). "Asocijacije" u smislu "ko sve radi sa nama" i slično, autoritet, 
autentičnost, pozicioniranje…

To će sve dodatno da dobije na značaju.

Eliminiacija rizika, garancije itd. to sve više neće biti opcije, nego apsolutno neophodno. Što znači da 
svako ko hoće da opstane i raste, moraće da digne standarde i kvalitete. Što će dalje uzdizati već 
najjače u svakom tržištu.

Što znači da će biti teže ući u bilo koje tržište. Zbog hrpe informacija.

Biće teže da se istakne neko nov, a ljudi će zbog sigurnosti da idu kod već postojećih-starih koji su 
već zauzeli prve/liderske pozicije. Tako da šta god krećete, krenite što pre, pozicionirajte se što pre, 
zauzmite što veći deo tržišta što pre.

Ne kažem da sve treba da bude jurnjava. Ali sat svakako kuca.

Stvari neće biti lakše. To je surova realnost.

Moraće da bude mnogo više razmišljanja i rada "na biznisu" umesto "u biznisu".  Biranje biznis 
modela. Biranje tržišta. Vrste proizvoda. Modela prodaje. Gradnja funnela. To će sve biti važnije 
nego ikada. Jer neće biti dovoljno pobeđivati samo u marketingu i proizvodu već i u matematici... 
u ekonomiji.

Da li možete platiti pažnju ili ne? Cene idu gore. To je jedina konstanta.

Dakle ne, neće nas sve uništiti. Ali mnoge hoće. Oni koji imaju, verovatno će imati još više. A oni
koji nemaju, imaće još manje. U borbi Davida protiv Golijata, pobeđivaće oni sa boljim biznis 
modelima i boljim pozicioniranjem (ličnim).

To je neki moj "prvi utisak" kada je ovaj Chatbot u 
pitanju.

I sada vidite ovaj tekst koji ste sada čitali…

Ovo (još) ne može Chatbot da napiše.

Vaš cilj je upravo to.


Nešto što ne može "tek tako" da se replikuje. A to je vaše mišljenje. Vaša uverenja. Vaši stavovi.
Vaš 
"personality" … koji će neke privući, neke odbiti. Jedino što ne smete je da ga nemate. Kakav god 
da je. Ne možete biti sivi i obični.

I za kraj… možda ste čuli za citat čuvenog gurua Jima Rohn-a “Don’t wish it were easier, wish you were 
better. Don’t wish for fewer problems, wish for more skills. Don’t wish for less challenge, wish for more
wisdom.”

Neće biti lakše - ali mi možemo i moramo biti bolji, jači i otporniji.

Sve to i još mnogo toga vas učim unutar NMKI-a.

Klikni iznad i saznaj jel za tebe.

Pozdrav i čujemo se,

Stefan 

0 Коментари